Розвиток мовлення і моторики у дворічної дитини: поради та вправи для батьків та вихователів
Не знаю чому, але саме зараз мені в голову прийшли ці рядки. Ось так взяли і склалися. Може тому, дорогі жінки, що на дворі весна і попереду наш з вами свято. Від душі вітаю вас з початком весни і майбутнім святом.
Так, мама – це особлива людина, який ночі не спить і переживає за свою дитину, скільки йому років не було. І це відноситься до всіх жінок, які люблять дітей (няням, бабусям, вихователям). Сьогодні я хочу відповісти відразу на два коментаря про мовному розвитку дітей.
Запитання читачів
Ірина Буркалева
Добрий день! Дитині 1 рік і 11 місяців. Я йому не мама і не бабуся. Я йому як раз та сама няня. Няньчу з 7 місяців.
- Мова у нього є, але нам з батьками здається, що вона розвивається недостатньо. Активних слів я нарахувала 27 (ну, значить, їх не менше, може щось і забула), але всі вони з одного або однакових складів. Мама, тато, бібі, мімі, кач-кач, му-у-у (мультики), бу-у-у (булочка).
- Фраз ні, жодної. Всі звуки, які доступні, вимовляє дуже чітко, виконує прохання, тупотить-сплескує руками, танцює, з дрібною моторикою гірше.
- Ложкою їсти не виходить, ліпити-малювати не хоче пробувати, а як її взагалі розвивати? Хочеться допомогти дитині і батькам, але так, щоб не нашкодити.
- У невролога був в рік (напевно), коли всіх лікарів проходили, ніяких зауважень ні від кого не було, він взагалі за півтора року хворів два рази легкою застудою, на цьому все.
Олена Матвєєва
Добрий день! У нас дитині 2. 1 і він вимовляє слова на ударний склад. Приклад: Лимон-мо, парк – па, вилка-і,йди-ді, магазин -гага. прості слова типу мама, тато каже добре. Може сказати мама (тато) дай. Розуміє все, виконує прохання. Скажіть це норма?
Ще хочеться уточнити, що з звуконаслідуваннями все відмінно . Всіх тварин знає (називає мяу, бее, гав і т. д. ) Їсть сама, ходить на горщик.
Відповідь логопеда
Обмовлюся відразу, чому я об’єднала ці два питання в один, та тому що вік та мовленнєвий розвиток у малюків не сильно відрізняються і поради я дам практично однакові. Отже почнемо.
Норма чи ні
Так, поки ваші обидва випадки можна віднести до того, що мова розвивається в межах вікової норми. Мова у малюків є, є навіть усвідомлені слова, а у вашої дитини Олена вже навіть з’явилася коротка фраза. Це просто чудово.
Чим ще допомогти дитині в розвитку мовлення
Дуже слушне запитання. Адже те, що мова є і зараз вона в межах вікової норми, не означає, що не потрібно займатися. Потрібно займатися і потрібно розвивати язик далі:
- Розвивати дрібну, загальну моторику і координацію рухів. Це потрібно робити з усіма дітками без винятку, ну а у випадку з вашим вихованцем Ірина особливо. Мені складно судити на відстані чому у нього немає елементарних навичок самообслуговування, тут або ви дуже його любите і балуєте, або потрібна консультація невролога (і можливо мануального терапевта, якщо були родові травми). Так чи інакше працювати над цим моментом потрібно подвійно. Якщо у дитини просто немає бажання вчитися тримати ложку (ну погодьтеся, зручно, коли все роблять за тебе), тоді робіть це не через їжу, а через гру.
- Переливайте ложками яскраві рідини. Пересипайте крупи і т. д. Головне все робіть в ігровій формі. Можна позмагатися, але пам’ятайте: Дитина повинна вийграти!
- Не забувайте про масаж і гімнастику. Якщо дитина категорично відмовляється з вами грати в пальчикові ігри, то почніть з розвитку у нього наслідування. А пальчики м’яко і ніжно погладжуйте наприклад, коли присипляєте малюка і читаєте йому казку. З часом дитина звикне до тактильного контакту і дозволить помасажувати ручки навіть масажними м’ячиками.
- Вибирайте для занять яскраві і цікаві види малювання (пальчиками, м’ятою папером, спонжіком тощо). У цьому віці малюк не повинен малювати картини. Головне навчити його на першому етапі бачити контур і заповнювати його. Тобто ставити пляму саме всередині контуру.
Якщо ви долоньками малюєте сонечко або дерево, значить стовбур або сонячне коло уде є на папері (орієнтир, навколо якого працювати), а вам (разом з дитиною) потрібно лише залишити відбитки своїх долоньок навколо цього орієнтира.
Зараз згадала ще про проектор для малювання, дуже цікаво дітям обводити такі контури, а потім розфарбувати. До речі, наш літачок не дорогий (брали в Річ Фемілі).
Дуже подобається дітям малювати по піску (добре, якщо стіл з кольоровою підсвіткою) або кольоровому рісу. Можна шукати в рисі дрібні іграшки або наприклад камінчики Марблс. Коли будуть краще розмовляти, то можна і картки з картинками ховати.
Для ліплення можу порадити яскравий кінетичний пісок і кульковий пластилін. Кульковий пластилін ми в приватному дитячому садочку давали дітям після року (природно під контролем дорослого). На перших порах також заповнювали їм потрібний контур. Захват у дітей був просто величезний. Одне з найулюбленіших занять було.